Nieuw buitenterrein Spoorwegmuseum

28 aug 2024 | Deelnemers, Projecten

Het Spoorwegmuseum heeft de ruimte aan de achterzijde van het museum volledig vernieuwd. Een groot en opvallend project voor diverse leden van Het Plein.

Willem Vissers, directeur Rots Maatwerk: ‘Het achterterrein van het Spoorwegmuseum in Utrecht is volledig vernieuwd. Het was een behoorlijk verharde omgeving met inhoudelijk nog weinig affiniteit met het spoor. Het Spoorwegmuseum heeft met OKRA Landscape Architects een nieuw ontwerp gemaakt en wij zijn later, als aannemer, aan het bouwteam toegevoegd, om het volledige nieuwe plan te vertalen naar een uitvoerbaar project. Dat betekent dat alles op de schop is gegaan. Er zijn nieuwe, speelse elementen toegevoegd en ook veel groen.

Het is een fors project kijkend naar omvang, maar ook als je kijkt naar de verscheidenheid aan materialen die aan het terrein is toegevoegd. Veel steenachtige materialen zijn vervangen door groen en er zijn andere bestratingsmaterialen gebruikt. Hier is voor gekozen om de hardheid weg te nemen. Op de voormalige inrichting maakte een treintje onderdeel uit van de beleving. Kinderen konden instappen waarna het treintje een ronde door de tuin maakte, een gewilde attractie. Maar ook een attractie die steeds vaker defect was. Willem: ‘In de nieuwe situatie is het treintje teruggekomen. Wij hebben als Rots Maatwerk een nieuw spoor aangelegd op een nieuwe, leukere route. Ook de trein is zelf is vernieuwd.’

Koud kunstje

Rots Maatwerk is niet de enige Plein-deelnemer die bij dit project betrokken is geweest. De Enk Groen & Golf zorgde voor de aanleg van de groenvakken en het planten van bomen. ecoDynamic leverde Stabilizer, de halfverharding voor een deel van de paden en Vande Moortel leverde bestrating voor de fontein. Rots Maatwerk is als hoofdaannemer de partij die de (half)verhardingsmaterialen aanlegt. ‘Wij krijgen van bijvoorbeeld ecoDynamic instructies mee hoe de Stabilizer aan te leggen en welke onderbouw nodig is’, vertelt Willem. ‘Het is een drainerende halfverharding dus moet het water naar beneden kunnen zakken. Dat betekent dat je een bepaalde opbouw moet hebben die zowel stabiel als waterdoorlatend is. Belangrijk is ook hoe je de toplaag aanbrengt. Dat is eenmaal uitgelegd en op tekening gezet. De uitvoering is vervolgens een koud kunstje.’

OKRA Landscape Architects schreef de Stabilizer IJsselmix voor. Een natuurlijke halfverharding met een wat zanderige uitstraling en kleur. De Utrechtse architecten hebben ervaring met de producten van ecoDynamic, het is ook opgenomen in het huisstijlhandboek van de gemeente. Bas Heessels: ‘De circulaire en duurzame eigenschappen van Stabilizer zien wij als waardevol. Het heeft zichzelf, onder andere op de Singel in Utrecht, wel bewezen. Door de wat fijnere fractie is het wat dichter, waardoor er ook minder snel onkruid op komt.’ De Stabilizer is toegepast in de ontdekkingstuin. Als knipoog naar de dwarsliggers in het spoor liggen er betonnen elementen in een basis van Stabilizer waarbij de Stabilizer verwijst naar een fijnere versie van het basalt dat onder de rails ligt.

Nationale allure

Alles is relatief; Voor OKRA is het Spoorwegmuseum een klein project, aangezien het bureau zich bijna altijd bezighoudt met de inrichting van de openbare ruimte. ‘Het is ook heel specifiek omdat het gebruikt wordt door één specifieke doelgroep, namelijk kinderen. Dat is iets wat wij niet heel vaak doen. Wat het heel leuk maakt is dat we op een klein oppervlakte heel veel elementen uit ons werk kunnen toepassen. We hebben vrij veel custom elementen kunnen ontwerpen en dat maakt het voor ons een hele leuke opgave. Ook het feit dat het park Oosterspoorbaan om de hoek ligt, is interessant; die koppeling met het treinerfgoed en het feit dat het in Utrecht is en dan ook nog eens een terrein met een functie van nationale allure. De opstapeling van deze elementen dat heeft ervoor gezorgd dat het voor ons een heel leuk project was.’

 

Meer informatie

Meer foto’s en achtergrondinformatie over het Spoorwegmuseum vind je op de pagina Projecten.